blog tune

Followers

Sep 15, 2010

saya nak jadi 'CANTIK'


Assalamualaikum,,,hye guys..mcm biasa, hope u all doing fine & happy always k,,, haa,,, pasal entry
" saya nak jadi 'CANTIK' " ni..korang jgn salah faham plak,, bukan la nk 'cantik' mksud aku CUN, JELITA, MENAWAN dsb nya tu,,,'CANTIK' yg aku maksudkn skrg adalah bercantik2 dlm menutup AURAT,,, bg aku, bab2 pemakaian ni selalu menjadi dilema gurl2 skrg, termasuklah diri aku sendiri....yg menjadi dilema yg aku mksudkan td, gurl2 skrg xnk dilihat @ memikirkan apa org lain akan ckp.. mesti la korg xnk org kata "ish,,,selekeh la dia ni..knpe dia pkai mcm tu?? x sesuai lngsung" hal2 mcm ni la kdg2 buat gurl2 skrg begitu mementingkn penampilan & kdg2 mengabaikan perkara 'AURAT' ni...termasuk la diri aku sendiri..sbg Islam yg baik, kita xleh mcm tu sbnarnya.. WANITA bukan shj dijadikan CANTIK ttp suka dipandang cantik, itu lumrahnya.. so guys,,aku nk share sket apa yg aku tahu & apa yg aku baca....

ISLAM satu2nya cara hidup yg serba lengkap pasti mpunyai cara kawalan & pengaturan utk memelihara maruah & kehormatan wanita. Seperti sabda Rasulullah "Wanita itu adalah aurat yang tertutup" (Riwayat Tirmidzi) Ulama berpendapat, bhwa sgala yg kelihatan dr wanita itu adalah aurat. Perkataan 'aurat' tu sebenarnya bermksud 'keaiban'..sbb tu la kita di suruh menutup aurat kerana aurat itu adalah keaiban kita..takkan la kita suka nk tunjuk keaiban kita kt org kan?? Semua ni juga di susuli dgn iman..of coz la, tnpa iman yg cukup,, ia amat berat utk diterima & dilaksanakan dlm kehidupan seharian..btul jugak bila ada sesetengah gurl2 ckp, " buatpe nt tutup aurat klau x ikhlas, buat sbb terpksa x dpt phala jgk." ya...memg betul..tp dlm masa yg sama, kita juga harus muhasabah & kenang sejenak..kita di dunia ni tak lama, klau kita ckp "ala,,nt smpai masa aku taubat la.." Allah itu Maha Berkuasa..bila2 masa je Dia boleh amik nyawa kita jika Dia berkehendak..kita sbg hambaNya yg lemah ni, xdpt nk buat apa2.. keseronokan & keindahan di dunia ni sementara jer..

Keuntungan Menutup Aurat

Selain perintah menutup aurat, ayat Al- Ahzab:59 turut menyatakan hikmah mengapa didatangkan hukum, iaitu utk memelihara maruah wanita & menjadi perisai menyelamatkan mereka drpd gangguan manusia. Sebabnya ialah dgn berpakaian menutup aurat yg sempurna, wanita akan mperoleh tiga keuntungan iaitu:

PERTAMA:
sbg penghormatan kpd mereka yg dikenal sbg wanita yg mulia & baik2. Justeru kerana itu mereka tidak diganggu oleh manusia yg fasik.

KEDUA:
kecantikan & keindahan tubuh mereka akn terlindung drpd mencetuskan keinginan jahat dlm hati org yg berpenyakit hatinya dan menghindari perbuatan jahat drpd berlaku ke ats mereka.

KETIGA:
dgn menutup tubuh mereka, wanita mendpt kekuatan dalaman utk menahan diri sendiri drpd melakukan perbuatan dosa & maksiat.

** ni baru cakap pasal aurat, blum lg pasal gurl2 yg ubah ciptaan Allah, sprt mencukur alis mata ataupun menggunakan susuk, botox dsb...smue tu berkait dgn kecantikan yg gurl2 mahukan..so i guess, smua dh besar & dan boleh fkir buruk baiknya...termasuklah aku,,so drpd entry ni, sama2 la kita amek pengajaran & muhasabah diri kita..sedarlah yg kita ni ummat akhir zaman & hari pembalasan itu takkan terlepas dr setiap hambaNya...entry ni juga utk mengingatkan diri aku sendiri atas tanggungjawab aku sbg Muslimah.... sekurang2nya aku cuba utk berubah & sentiasa menerima nasihat yg diberikan terhadap aku.. nk berubah memg x mudah tp cuba k,,,,insyaAllah...Allah akan sentiasa akan tolong hambaNya yg nak berubah... disamping tu, selain menutup aurat, solat 5 waktu pun kena jaga jgk taw,, tiang agama kot,,,,hehehhee...ok la,,,smpai sini dlu k..Wassalam..
Sumber: ANIS 2009 by Roslan Kassim
p/s: sebarang pendapat & teguran amat di alu2kan di ruangan komen.tq.


No comments:

Post a Comment

myTaG

ABAH (1) ADAM (2) ADVICE (5) AFF SUZUKI (2) AGAMA (13) AIDILFITRI (1) ALHAMDULILLAH (5) ALLAH (11) ANNOYING (1) ARTIST (6) BEAUTY (2) BENCANA (1) BEST (3) BFF (6) BIG (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (6) BISNES (2) BLOGGER (4) BLOGWALKING (2) BLOUSE (1) BOLA (2) BULLY (1) BURDEN (1) BUS (2) BUSINESS (1) CANCER (1) CANTIK (3) CARE (2) CELEBRATION (2) CHOICE (5) CINTA (4) COMEL (2) CONCERN (3) CONGRATS (2) COUPON (1) COUSIN (2) CRIME (1) CRY (6) CUTE (3) CYBERSECURITY (1) DEMI LOVATO (1) DESPRATE (1) DESTINY (3) DISSAPOINTED (1) DOA (3) DOUBT (1) DRAMA (2) EAT (2) ENTERTAINMENT (1) ETIKA (1) EXAM (4) EXERCISE (1) FACE (2) FAITH (2) FAKE (2) FAMILY (32) FAMLY (1) FAT (1) FAVORITE (1) FEELING (7) FELINNA BEAUTY (1) FIFA (2) FINAL (1) FIX (2) FOOD (8) FORGIVE (1) FREE (2) FRIEND (11) FTMK (1) FUN (1) GADGET (2) GAME (1) GASTRIK (2) GEMUK (2) GILA (1) GIVEAWAY (2) GSC AEON Bandaraya Melaka (1) GUIDE (1) GUNUNG (1) HAPPINESS (1) HAPPY (7) HARAM (1) HARI RAYA (6) HATE (1) HATI (12) HAWA (5) HEART (5) HEAVY (1) HIKING (1) HOLIDAY (3) HOME (3) HOPING (2) HUNGRY (1) HURT (6) INFO (20) ISLAM (1) ISLAMIC (16) JEANS (1) JENAYAH (1) JIWA (4) JODOH (1) JOKE (2) JUDGEMENT (2) JUNIOR (1) KAHWIN (1) KAMBING (1) KARMA (1) KEK (1) KENANGAN (2) KIDS (1) KL (1) KUIH (1) KUPON (1) LAPAR (1) LAPPY (1) LAUGH (3) LELAKI (1) LIE (2) LIFE (20) LIVERPOOL (1) LOVE (31) LUCK. RINDU (2) LUNCH (2) MAAL HIJRAH (1) MAD (2) MALAYSIA (2) MCD (1) MELAKA (6) MENANGIS (1) MENU (1) MERCY (1) MERLIN (1) MISTAKE (1) MITC (1) MOONSON (1) MOTHER (2) MOVIE (1) MUFFIN (1) MUSIC VIDEO (12) MUSLIMAH (1) MYSELF (4) NASI (1) NASI CAMPUR (1) NASIHAT (1) NETWORK (1) NEW (2) NEW YEAR (1) NIGHT (1) NIKAH (1) ONE (1) OPEN HOUSE (1) OTHER (1) OVERDOSE (1) OWL (1) PAIN (2) PARIS (1) PAST (1) PC FAIR (1) PEDAS (1) PENGANTIN (1) PEOPLE (2) PERANTAU (1) PEREMPUAN (1) PESANAN (2) PHONE (2) POEM (2) PRAYER (2) PRECIOUS (1) PRESSURE (2) PRICE (1) PUASA (4) QUESTION (1) QUOTES (1) RAIN (2) RAPE (1) RASULULLAH (1) REASON (1) REGRET (1) RELATIONSHIP (2) REVENGE (1) REVISE (1) REZEKI (3) RINDU (1) ROGOL (1) ROKOK (1) ROMANCE (1) RUN (1) SABAR (2) SACRIFICE (3) SAD (5) SCREENING (1) SECURITY (1) SEDIH (2) SEGMENT (3) SELFISH (1) SEMESTER (3) SENSE (1) SENSITIVE (1) SHARE (2) SHOWROOM (2) SIGNTECH (1) SINETRON (1) SISTER (1) SLEEP (2) SMILE (5) SNAPSHOT (1) SOGO (1) SONG (1) SPANISH (1) SPECIAL (1) SPORT (5) STORM (1) STRENGTH (7) STRESS (1) STUDY (6) SUNNAH (1) SUNSHINE (1) SUPER (1) SUPPORTIVE (1) SURAH (1) SWEET (2) SYARIAT (1) SYUKUR (2) TENSION (1) TERENGGANU (4) TIDUR (1) TIKCKET (1) TIRED (1) TORN (1) TRAVEL (3) TRIP (1) TV (2) UMUR (1) UNDEFINED (1) UNDERSTANDING (1) UNHAPPY (1) UTEM (6) VAMPIRE DIARIES (1) VD (1) WANITA (4) WASTED (1) WEDDING (7) WOMEN (2)